• Original research article
  • November 3, 2020
  • Open access

JOURNEY Concept Representation in Jane Austen’s Artistic Worldview

Abstract

The research objectives are as follows: to reveal specificity of the JOURNEY concept representation in Jane Austen’s creative work and to identify its role and place in the writer’s conceptual sphere. Realization of the JOURNEY concept in Jane Austen’s works is examined in two aspects: spatial-temporal and spiritual-philosophical. Scientific originality of the study lies in the fact that the JOURNEY concept has not been previously investigated as a component of Jane Austen’s conceptual sphere. The findings indicate that the JOURNEY concept, whose semantic content includes peripetias of the personages’ lives and the closely related journey chronotope, plays an important role in Jane Austen’s creative work.

References

  1. Бахтин М. М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по исторической поэтике // Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М.: Худож. лит., 1975. С. 234-407.
  2. Демидова Т. Э. Метафорическая тема дороги (пути) в английском и русском романе 40-х годов XIX века: Теккерей, Диккенс, Гоголь: дисс.. к. филол. н. М., 1994. 228 с.
  3. Карпенко А. И. Фольклорный мотив дороги в творчестве Н. В. Гоголя и Л. Н. Толстого // Научные доклады высшей школы. Филологические науки. 1980. № 1. С. 17-24.
  4. Кононова А. С. Мотив дороги в ранних произведениях Джейн Остен // Вестник Полоцкого государственного университета. 2017. № 10. С. 23-27.
  5. Максимов Д. М. Идея пути в поэтическом сознании Блока // Блоковский сборник: труды Второй науч. конф., посвящ. изучению жизни и творчества А. А. Блока / отв. ред. З. Г. Минц. Тарту: Тартуский гос. ун-т, 1972. Вып. 2. С. 25-121.
  6. Остин Д. Собрание сочинений: в 3-х т. М.: Худож. лит., 1988. Т. 1. 750 с.; 1988. Т. 2. 670 с.; 1989. Т. 3. 669 с.
  7. Палий А. А. Основные черты поэтики Джейн Остин и ценностные характеристики ее произведений. Омск: Ом. гос. пед. ун-т, 2003. 211 с.
  8. Порудоминский В. И. «С тех пор как я сел в вагон». Железная дорога в творческом сознании Л. Н. Толстого // Человек. 1995. Вып. 5. С. 145-159.
  9. Рескин Дж. Сочинения Джона Рескина: в 10-ти кн. / пер. Л. П. Никифорова. М.: Маг. «Кн. дело» и И. А. Баландин, 1902. Кн. 7. Сельские листья: отрывки из «Современных живописцев». 97 с.
  10. Роднянская И. Б. Художественное время и художественное пространство // Литературная энциклопедия терминов и понятий / сост. и ред. А. Н. Николюкин. М.: НПК Интелвак, 2001. Ст. 1174-1177.
  11. Топоров В. Н. Пространство и текст // Текст: семантика и структура / отв. ред. Т. В. Цивьян. М.: Наука, 1983. С. 227-285.
  12. Черепанова О. А. Путь и дорога в русской ментальности и древних текстах // Материалы XXVIII Межвузовской научно-методической конференции. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1999. Вып. 7. С. 29-34.
  13. Щепина О. Н. Семантика художественного пространства в романе Джейн Остен «Мэнсфилд-парк»: дисс. … к. филол. н. Н. Новгород, 2001. 182 с.

Author information

Yulia Evgenievna Erokhina

Ryazan State University named after S. Esenin

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2020.
  • Published: November 3, 2020.

Keywords

  • Джейн Остин
  • концептосфера
  • концепт ДОРОГА
  • хронотоп дороги
  • Jane Austen
  • conceptual sphere
  • JOURNEY concept
  • journey chronotope

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)