• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Specifics of Mood Category Functioning in the Tatar Advertising Texts

Abstract

The study aims to identify specifics of the verb functioning in the Tatar language using material of advertising texts. Scientific novelty of the article lies in analysing morphological categories and semantic meanings of verbs that facilitate creation of pragmatic effect in the Tatar advertising. As a result, it was proved that the morphological category of mood possesses the highest pragmatic potential of having an impact. Imperativeness in advertising realises semantic meanings of command, advice and request. Subjunctive mood, expressed by lexical-grammatical means, enhances the function of reassuring that the right choice has been made, and the pragmatic potential of indicative mood reveals functionality of goods or services.

References

  1. Бернадская Ю. С. Текст в рекламе. М.: ЮНИТИ, 2008. 288 с.
  2. Богдановский П. В. Морфология татарского языка. М.: Альфа-Омега, 2003. 376 с.
  3. Гафурова А. А. Специфика функционирования ономастической лексики в татарских и англоязычных рекламных текстах: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2012. 24 с.
  4. Дементьева Е. Ю. Глагол в рекламном тексте: дисс. … к. филол. н. Воронеж, 2004. 161 с.
  5. Джефкинс Ф. Реклама. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2002. 543 с.
  6. Кафтанджиев Х. Тексты печатной рекламы. М.: Смысл, 1995. 134 с.
  7. Колышкина Т. Б. Семантика и функционирование глаголов в рекламных текстах специализированных компьютерных журналов // Семантика и функционирование языковых единиц в разных типах речи: сб. статей. 2009. Вып. 2. С. 58-68.
  8. Кохтев Н. Н. Реклама: искусство слова. М.: МГУ, 1997. 96 с.
  9. Кузьмина Е. К. Языковая моделируемость рекламных текстов: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2012. 21 с.
  10. Низамов И. М. Татар рекламы һәм матбугат (Татарская реклама и печать). Казан: Казан ун-ты нәшр., 1997. 110 с.
  11. Николаева А. В. Особенности функционирования «пустых» глаголов в рекламных текстах (на материале английской рекламы) // Lingua mobilis. 2010. № 1 (20). С. 175-180.
  12. Подорожная Л. Язык убеждающей рекламы // Отдел маркетинга. 2011. № 5. С. 43-48.
  13. Розенталь Д. Э., Кохтев Н. Н. Язык рекламных текстов. М.: Высшая школа, 1981. 125 с.
  14. Тумашева Д. Г. Татарский глагол. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1986. 189 с.
  15. Уразаева Н. Х. Глаголы в форме повелительного наклонения в текстах современной интернет-рекламы как средство усиления перлокутивного эффекта // Молодой ученый. 2013. № 5. С. 484-486.
  16. Фахретдинова Г. Н. Язык татарской рекламы: автореф. дисс. … к. филол. н. Казань, 2019. 25 с.
  17. Хамидуллина Г. Н. Особенности использования языковых средств в татарских рекламных текстах // Вестник Технологического университета. 2011. № 24. С. 315-319.
  18. Хрящикова И. Б., Денисова Л. Н. Типы видового употребления глаголов в рекламных текстах [Электронный ресурс] // Огарёв-Online. 2015. № 6 (47). URL: http://journal.mrsu.ru/arts/tipy-vidovogo-upotrebleniya-glagolov-v-reklamnykh-tekstakh (дата обращения: 20.09.2020).
  19. Худойдодова Ш. З. Структурно-семантический анализ языка и стиля рекламных текстов в разносистемных языках: дисс. … к. филол. н. Душанбе, 2010. 137 с.
  20. Юрьева Е. В. Глаголы в слоганах // Русская речь. 2016. № 6. С. 78-83.

Author information

Gulnaz Nurkhametovna Fakhretdinova

Kazan National Research Technological University

About this article

Publication history

  • Received: October 26, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • рекламный текст
  • глагол
  • категория наклонения
  • прагматический потенциал
  • татарский язык
  • advertising text
  • verb
  • category of mood
  • pragmatic potential
  • Tatar language

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)