• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

International Russian Festival as an Efficient Form of Extra-Curricular Work with Foreign Students Studying Russian as a Foreign Language

Abstract

The article considers the experience of organizing an extra-curricular event - International Russian Festival for foreign students studying Russian as a foreign language. The author reveals the basic stages of the event, proposes the most efficient forms of intercultural interaction, determines the approaches to extra-curricular event organization, describes the types of creative extra-curricular activities aimed to enhance foreign students’ sociocultural and linguistic adaptation to new linguistic and educational environment. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher proposes a model of organizing an extra-curricular event aimed to facilitate foreign students’ sociocultural and linguistic adaptation. The analysis indicates that foreign students participating in the event are more successful in adapting themselves to new educational and cultural environment.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  2. Васильева С. Л., Абрамова А. А., Волкова М. Г., Дмитриенко Н. А., Коваленко Н. С. Социокультурная адаптация иностранных студентов в Сибирском регионе // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 4. С. 4212-4222.
  3. Дмитриенко Н. А., Коваленко Н. С., Васильева С. Л., Абрамова А. А. Социокультурная адаптация иностранных студентов в образовательной среде университетов Томска // Педагогическое образование в России. 2020. № 4. С. 100-105.
  4. Евдокимова Е. К. К вопросу о внеаудиторной работе студентов неязыковых специальностей по изучению иностранного языка в вузе // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2008. № 1. С. 141-148.
  5. Коваленко Н. С. Организация и проведение фестиваля театрализованных представлений на иностранном языке для студентов неязыковых направлений подготовки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6: в 2-х ч. Ч. 2. C. 80-82.
  6. Коваленко Н. С., Кулешова М. В., Саликаева О. В., Стасюк Н. А. Организация и проведение интернационального фестиваля на иностранном языке для студентов неязыковых направлений подготовки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 2 (68): в 2-х ч. Ч. 1. C. 194-196.
  7. Кошелева А. Д. Подходы к обучению иностранным языкам: развитие и перспективы // Международный научный журнал «Символ науки». 2016. № 4-2. С. 130-133.
  8. Овсянникова И. Г., Терещенко Т. М. Социокультурная адаптация иностранных студентов к условиям обучения в российском вузе // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 3. С. 41-46.
  9. Потемкина В. Р. Творческие проекты в обучении русскому языку: достижения и перспективы // Наука и школа. 2015. № 6. С. 187-193.
  10. Шишмарова В. Г., Быканова М. С. Integration of education and culture in the course of training in English // Актуальные проблемы методики преподавания филологических дисциплин в высших и средних специальных учебных заведениях: сборник материалов IX Всероссийской научно-практической конференции (г. Белгород, 26 марта 2019 года). Белгород: Белгородский государственный институт искусств и культуры, 2019. С. 12-19.
  11. Ялалов Ф. Г. Деятельностно-компетентностный подход к практико-ориентированному образованию // Высшее образование в России. 2008. № 1. С. 89-94.

Author information

Nadezhda Sergeevna Kovalenko

PhD

Siberian State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Tomsk

About this article

Publication history

  • Received: July 17, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • социокультурная и языковая адаптация
  • проектная технология
  • личностно-деятельностный подход
  • социально-воспитательная работа
  • Russian as a foreign language
  • sociocultural and linguistic adaptation
  • project-based method
  • person oriented and activity oriented approach
  • social and educational work

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)