• Original research article
  • September 30, 2021
  • Open access

Assessing the Level of Foreign Language Pronunciation Culture among First-Year Pedagogical Students

Abstract

The paper examines the problems of forming foreign language pronunciation culture among first-year pedagogical students. The article presents the results of auditory analysis of students’ spontaneous and non-spontaneous English speech. The researcher introduces criteria to assess the level of students’ foreign language pronunciation culture, identifies the most frequent deviations from articulatory and prosodic norms of the English language, and herein lies scientific originality of the study. The research findings are as follows: the author proves that the level of students’ foreign language pronunciation culture does not fully satisfy the requirements, which determines the necessity of purposeful work to improve their phonetic competence.

References

  1. Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М.: КомКнига, 2005. 576 с.
  2. Бернштейн С. И. Словарь фонетических терминов. М.: Восточная литература, 1996. 175 с.
  3. Бужинский В. В. Методика коммуникативного обучения иноязычной произносительной культуре на начальной ступени в средней школе (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1992. 18 с.
  4. Веренинова Ж. Б. Фонетическая база английского языка. М.: МГЛУ, 1996. 171 с.
  5. Давыдов М. В. Интонация коммуникативных типов предложений в английском языке. М.: Дело и Сервис, 2002. 224 с.
  6. Иванюк О. Г. Методика оценки фонетической стороны устного учебного дискурса первокурсников: английский язык, языковой вуз: дисс. … к. пед. н. Сургут, 2005. 229 с.
  7. Корзун О. О. Иноязычная произносительная культура как «визитная карточка» учащегося // Молодой ученый. 2015. № 21 (101). С. 792-795.
  8. Кулешев В. В. Сопоставление артикуляционных баз английского и русского языков и фонетическая интерференция. М.: Изд-во МГУ, 1987. 116 с.
  9. Мирзоева Е. Ю. Реализация принципа коммуникативности в обучении английскому произношению на языковых факультетах педагогических вузов (на примере вокализма): дисс. … к. пед. н. М., 2009. 210 с.
  10. Павлова С. В. Формирование произносительных основ иноязычной речевой деятельности. Стратегия и методология. Курск: Курск. гос. пед. ун-т, 2002. 180 с.
  11. Пассов Е. И. Формирование произносительных навыков. Воронеж: Интерлингва, 2002. 40 с.
  12. Штундер Я. Ч. Пути предупреждения ошибок учащихся в английском произношении. Мн.: Народная асвита, 1981. 103 с.

Author information

Elena Yurevna Mirzoeva

PhD

Moscow Pedagogical State University (Branch) in Anapa

About this article

Publication history

  • Received: August 4, 2021.
  • Published: September 30, 2021.

Keywords

  • произносительная культура
  • фонетическая база
  • фонетические и фонологические ошибки
  • интонационная модель
  • pronunciation culture
  • phonetic basis
  • phonetic and phonological mistakes
  • prosodic model

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)