• Original research article
  • November 30, 2021
  • Open access

Diminutive «Потихоньку» in the Texts of Parallel Corpus

Abstract

The aim of the study is to identify the features of using the colloquial diminutive потихоньку in the texts of translations from English into Russian and from Russian into English, to refine the semantics on the basis of data from the parallel corpus. The scientific originality of the research lies in the fact that the diminutive потихоньку is considered for the first time from the point of view of linguistic specificity. As a result, the features of the contextual use of the adverb потихоньку in the texts of the parallel corpus are highlighted and characterized, which are considered to clarify the semantic nature of the diminutive. On the basis of the study, the question of the possibility of describing the adverb as a lingo-specific unit is considered.

References

  1. Архипова Н. Г. Сочетаемость слова в лексикографическом описании: дисс. … к. филол. н. М., 2000.
  2. Воейкова М. Д. Структурные функции диминутивов в современном русском языке и продуктивность их употребления // Вопросы языкознания. 2020. № 5.
  3. Девкин В. Д. Немецкая разговорная речь. Синтаксис и лексика. М.: Международные отношения, 1979.
  4. Зализняк А. А. Лингвоспецифичные единицы русского языка в свете контрастивного корпусного анализа // По материалам ежегодной Международной конференции «Диалог» (г. Москва, 27-30 мая 2015 г.). М.: Изд-во РГГУ, 2015. Вып. 14 (21): в 2-х т. Т. 1. Основная программа конференции.
  5. Кембриджский словарь. 2021. URL: https://dictionary.cambridge.org/ru/
  6. Национальный корпус русского языка. 2021. URL: https://ruscorpora.ru/old/
  7. Николина Н. А. Функционирование диминутивов в современной русской речи // Русский язык в школе. 2020. № 81 (5).
  8. Скребнев Ю. М. Введение в коллоквиалистику / под ред. О. Б. Сиротининой. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 1985.
  9. Фуфаева И. В. Экспрессивные диминутивы в условиях конкуренции с нейтральными существительными (на материале русского языка): дисс. … к. филол. н. М., 2017.
  10. Харченко В. К. Антология разговорной речи: некоторые аспекты теории: в 5-ти т. М.: URSS, 2016. Т. 1. Аграмматизмы - Креация.
  11. Чевардина Л. В. Обучение иностранных студентов экспрессивным средствам русской речи на примере суффиксов субъективной оценки // Журнал педагогических исследований. 2018. № 4.
  12. Шлыкова Л. А., Эльвия В. Методика обучения диминутивам на занятиях по русскому языку как иностранному // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. 2012. № 8.
  13. Шмелев А. Д. Русские лингвоспецифичные лексические единицы в параллельных корпусах: возможности исследования и «подводные камни» // Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии: по материалам ежегодной Международной конференции «Диалог» (г. Москва, 27-30 мая 2015 г.). М.: Изд-во РГГУ, 2015. Вып. 14 (21): в 2-х т. Т. 1. Основная программа конференции.

Author information

Elena Yurievna Sidorova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: October 12, 2021.
  • Published: November 30, 2021.

Keywords

  • диминутив
  • корпус
  • параллельный корпус
  • семантика
  • diminutive
  • corpus
  • parallel corpus
  • semantics

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)