• Original research article
  • April 29, 2022
  • Open access

Mental Modes as a Means of Manifestation of the Author’s Figure in the Structure of the Evaluative English-Language Film Review

Abstract

The purpose of the research is to determine how the mental mode is realised as a means of explication of the author’s position in the discourse of evaluative subgenres of the user and expert online English-language film review. The researcher proceeds from the notion that the ways of actualising the position of the subject are determined by the functional characteristics of the discourse. The paper considers the subject factor in the discourse, analyses the role of identifying subjective modality and describing dominant types of evaluation in the study of the author’s position in evaluative subgenres. The research is novel in that it is the first to carry out a comparative analysis of the means of expressing subjective modality, using the material of texts of evaluative English-language film reviews, which allowed the researcher to identify the particularities of structuring the evaluative judgments made by the authors of the texts under consideration, as well as to compare these subgenres with scientific and personal types of discourse. As a result, it has been found that the differences in the meanings of the mental mode and the means of naming the addresser indicate the content variability of evaluation and the methods of reasoning and convincing the recipient chosen by the authors.

References

  1. Аверина А. В. Модели предложений с семантикой эпистемической модальности в немецком языке и отражаемые ими типы ситуаций // Вестник Московского государственного областного университета. 2011. № 3.
  2. Адова Ю. Н. Ментальный модус как модусная категория // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2017. Т. 16. № 2. Филология.
  3. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988.
  4. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: Едиториал УРСС, 2002.
  5. Гаранина Э. Ю. Оценочность в жанре кинорецензии // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 2 (54).
  6. Герасименко И. Е. Субъективная модальность и вторичные наименования // Инновационная наука. 2016. № 11-2.
  7. Киселева А. В. Выражение субъективной модальности в препозитивных причастных оборотах в современном английском языке. 2005. URL: http://www.rusnauka.com/TIP/All/Filology/20.html
  8. Кобрина О. А. Модусные категории как способы выражения субъективного отношения человека к высказыванию // Вопросы когнитивной лингвистики. 2006. № 2.
  9. Кожемякин Е. А. Субъект дискурса // Дискурс-Пи. 2013. № 3.
  10. Кремер И. Ю. Ментальный модус как интерпретационный компонент текста в сфере научной коммуникации // Вестник Рязанского государственного университета им. С. А. Есенина. 2015. № 4.
  11. Стопа А. В. Жанровые особенности рецензии и интернет-отзыва: сравнительно-сопоставительный анализ // Ratio et Natura. Языкознание. 2020. № 2. URL: https://ratio-natura.ru/vypusk-no2-2-2020-g#lang
  12. Цой К. В. Категория модальности в филологической науке. Авторская модальность в творчестве В. В. Набокова // Национальная ассоциация ученых. 2015. № 3-4 (8).
  13. Шмелёва Т. В. Модель речевого жанра // Жанры речи: сб. науч. ст. Саратов, 1997. Вып. 1 / под ред. В. Е. Гольдина.

Author information

Ekaterina Andreevna Klenova

Saint Petersburg State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: March 1, 2022.
  • Published: April 29, 2022.

Keywords

  • оценочный дискурс
  • сетевой отзыв
  • кинорецензия
  • субъект
  • модус
  • evaluative discourse
  • online review
  • film review
  • subject
  • mode

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)