• Original research article
  • August 22, 2023
  • Open access

Teaching how to use English articles based on a cognitive approach at non-linguistic faculties in advanced level groups (B1+)

Abstract

The aim of the study is to consider the essence and potential of using a cognitive approach in teaching students of non-linguistic faculties how to use English articles. The paper analyses the educational and methodological literature, as well as research in the field of psychology and linguistics, which makes it possible to justify the feasibility of introducing the step-by-step teaching of article forms based on a cognitive approach into pedagogical practice. The scientific novelty of the study lies in the hypothesis that teaching students of non-linguistic faculties how to use English articles can be carried out consistently on the basis of the proposed system of formation of ideas about a lexical unit, which correlates with the mental processes of abstraction, classification and concretisation. As a result of the study, the researchers proposed methodological recommendations for teaching the use of articles based on a cognitive approach for advanced level groups (B1+) learning English at non-linguistic faculties.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Долгина Е. А. Структура «артикль + существительное» в английском языке как полифункциональное явление: монография. М.: Флинта, 2018.
  3. Зимняя И. А. Педагогическая психология: учебник для вузов. Изд-е 2-е, доп., испр. и перераб. М.: Логос, 2000.
  4. Калиущенко В. Д., Рябец А. В. Типология артикля // Studia Germanica, Romanica et Comparatistica. 2020. Т. 16. № 1 (47).
  5. Монастырская Е. А., Дерябина Н. В. Традиционные методы обучения иностранному языку студентов неязыковых вузов в контексте конвергентности технологий // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. № 5.
  6. Пальмова Е. А. Коммуникативно-когнитивный подход в обучении грамматике иностранного языка в вузе // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. 2022. № 1.
  7. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: метод. пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2010.
  8. Реформатский А. А. Введение в языковедение: учебник для вузов / под ред. В. А. Виноградова. Изд-е 5-е, испр. М.: Аспект Пресс, 2004.
  9. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2002.
  10. Сапрыгин Б. В. Когнитивный подход к преподаванию иностранного языка: возможность различного понимания // Современные проблемы науки и образования. 2023. № 3. DOI: 10.17513/spno.32672
  11. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация: учеб. пособие. М.: Слово/Slovo, 2000.
  12. Третьякова Г. В. Когнитивный подход в обучении иностранному языку как мотивационный инструмент для студентов // Сервис Plus. 2021. Т. 15. № 2.
  13. Тымчук Е. В. Артикль и межкультурная коммуникация. М.: Макс Пресс, 2005.
  14. Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных языков: учебник для студ. учреждений высш. образования. М.: Академия, 2015.
  15. Swan M. Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press, 2016.

Author information

Evgenii Mikhailovich Pertsev

PhD

Lomonosov Moscow State University

Anastasia Aleksandrovna Shmaraeva

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: July 1, 2023.
  • Published: August 22, 2023.

Keywords

  • обучение употреблению артиклей
  • обучение английскому языку
  • когнитивный подход
  • формирование представлений о лексической единице
  • обучение на неязыковых факультетах
  • teaching how to use articles
  • teaching English
  • cognitive approach
  • formation of ideas about a lexical unit
  • teaching at non-linguistic faculties

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)