Speech tactics for implementing the self-presentation strategy in German-language lifestyle blogs
Abstract
The study focuses on German-language lifestyle blogs, which are being considered from the perspective of their authors’ self-presentation and presentation of their lifestyle. The aim of the study is to determine some of the ways used by the authors of German-language lifestyle blogs to implement the communication strategy of self-presentation. The paper discusses the genre features of lifestyle blogs, which serve as a platform for a certain lifestyle, defines the strategy of self-presentation as the leading communication strategy of this type of Internet blogs and highlights some tactics for implementing this strategy. The scientific novelty of the study lies in the fact that based on the material of a German lifestyle blog, a number of speech tactics for implementing the self-presentation strategy have been identified for the first time. As a result, it has been proved that the speech tactics of conveying objective and subjective information, conveying information from a third person, using a promoted image, demonstrating competence and uniting with the addressee serve to effectively implement the blogger’s self-presentation strategy.
References
- Борис А. М. Речевая стратегия самопрезентации в деловом дискурсе (на материале корпоративных блогов) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. № 6 (110).
- Вершинина Е. Н. Коммуникативные тактики создания имиджа вуза (на материале газеты «Поиск») // Сибирский филологический журнал. 2015. № 1.
- Галичкина Е. Н. Коммуникативные стратегии и тактики самопрезентации авторов кулинарных блогов // Коммуникация в современном поликультурном мире: культура, образование, политика: ежегод. сб. науч. тр. М.: Российское представительство издательства ПИРСОН ЭДЬЮКЕЙШН ЛИМИТЕД, 2018.
- Дзялошинский И. М. Медиапространство России: коммуникационные стратегии социальных институтов. М.: АПК и ППРО, 2013.
- Колосова А. Д. Стратегия самопрезентации как доминанта речевого поведения видеоблогера (на примере селебрити-контента на видеохостинге YouTube) // МедиаVектор. 2021. № 2.
- Симонян С. Т. Публичная самопрезентация стиля жизни в женских lifestyle-видеоблогах. СПб., 2017.
- Сорокина Ю. В. Стратегия самопрезентации как элемент эффективного речевого воздействия в рамках педагогического дискурса // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 6 (335).
- Фролова К. А. Влияние социальных сетей на самооценку личности // Бюллетень медицинской науки. 2020. Приложение к № 1 (17).
- Чалдини Р. Психология влияния. СПб.: Питер, 2014.
- Шамаев И. Н. Классификация блогов Рунета // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 9 «Исследования молодых ученых». 2013. № 11.
- Шкуратова И. П. Самопрезентация // Психология общения. Энциклопедический словарь / под общ. ред. А. А. Бодалева. М.: Когито-Центр, 2011.
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 31, 2023.
- Published: October 9, 2023.
Keywords
- lifestyle-блог
- коммуникативная стратегия
- речевая тактика
- самопрезентация
- lifestyle blog
- communication strategy
- speech tactics
- self-presentation
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC