• Original research article
  • December 26, 2023
  • Open access

Role of project activities in the professional development of philologists – future native language and literature teachers (by the example of the Mordovian State Pedagogical University)

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to organize project activities in the process of professional training of philology students – future native language and literature teachers. The paper considers the proven types and forms of project activities that play an important role in the formation of a teacher who meets the modern requirements of education standards. In addition, the study describes project work in students’ academic and extra academic activities, shows its importance in personality formation, professional self-determination. The study presents the best projects of philology students completed over the past three years. The scientific novelty of the study lies in determining the role of project technology in the educational space of higher education in order to increase competitiveness and mobility among future teachers. As a result of the study, the place of project work in students’ academic and extra academic activities, in the professional development of a future teacher, in the transition to independent teaching was identified.

References

  1. Брызгалова О. Н. Проектное обучение в системе профессиональной подготовки студентов: цели и проблемы реализации // KOINON. 2021. Т. 2. № 4.
  2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М., 1991.
  3. Водясова Л. П., Налдеева О. И. Роль кафедры родного языка и литературы в реализации учебно-методической, научной и воспитательной работы вуза // Гуманитарные науки и образование. 2021. № 4.
  4. Голуб Г. Б., Перелыгина Е. А., Чуракова О. В. Метод проектов – технология компетентностно-ориентированного образования: метод. пособие для педагогов – руководителей проектов учащихся основной школы / под ред. Е. Я. Когана. Самара: Учебная литература; Федоров, 2006.
  5. Григорьева Е. И., Сахарова М. В. Проектные технологии как фактор развития творческого потенциала студентов // Вестник Тамбовского университета. 2023. Т. 28. № 5 (206).
  6. Домрачева С. А. Проектная деятельность как фактор формирования конкурентоспособности личности студентов // Гуманитарные науки и образование. 2018. Т. 9. № 4 (36).
  7. Дьюи Дж. Демократия и образование / пер. с англ. Ю. И. Турчанинова, Э. Н. Гусинского, Н. Н. Михайлова. М.: Педагогика-Пресс, 2000.
  8. Елагина В. С. Технология проектного обучения как средство оценки образовательных результатов обучающихся // Педагогика: история, перспективы. 2021. Т. 4. № 5.
  9. Зимняя И. А. Педагогическая психология: учеб. пособие. Ростов н/Д: Феникс, 1997.
  10. Игнатьева Э. А. Технология проектного обучения в самореализации личности студента // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2023. № 1 (118).
  11. Ковальчук С. С., Мухина Ю. Н. Творческая проектная деятельность: от неосознанного к осознанному пониманию // Вестник педагогических инноваций. 2022. № 3 (67).
  12. Налдеева О. И., Николаева Э. Е. Кванториум как инновационная площадка для подготовки будущих медиапедагогов // Гуманитарные науки и образование. 2023. № 1 (53).
  13. Пантелеева Н. Г. Профессиональная подготовка студентов в высшей школе на основе компетентностного подхода // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67-4.
  14. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 2010.
  15. Родной язык и культура в цифровой вселенной: сб. науч. ст. всерос. науч.-практ. конф. (г. Саранск, 28 октября 2022 г.). Саранск: РИЦ МГПУ, 2023.
  16. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии: учеб. пособие. М.: Народное образование, 1998.

Funding

The publication was prepared within the framework of a grant for research on priority areas of scientific activity of partner universities in networking (the Ulyanovsk State Pedagogical University and the Mordovian State Pedagogical University) on the topic “Project formats for teacher training in the context of education digitalization”.

Author information

Olga Ivanovna Naldeeva

Dr

Mordovian State Pedagogical University, Saransk

Galina Andreevna Naturalnova

PhD

Mordovian State Pedagogical University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: November 13, 2023.
  • Published: December 26, 2023.

Keywords

  • проектная деятельность
  • профессиональная подготовка студентов-филологов
  • проектная технология
  • учебная и внеучебная деятельность студентов
  • project activities
  • professional training of philology students
  • project technology
  • academic and extra academic activities of students

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)