Teaching foreign language communicative grammar to students in non-linguistic training programs: Problems and solutions
Abstract
The study aims to substantiate the need to improve the organization of the educational process for teaching foreign language communicative grammar to students in non-linguistic training programs. The paper presents the factors that determine the need for students of non-linguistic universities to learn grammar within the framework of a communicative approach. The problems hindering the successful implementation of this process are as follows: the lack of academic hours allocated for practical classes, contradictions between the communicative and the traditional approach, the low level of skills in the field of teaching communicative grammar among the teaching staff, reliance on a conscious approach to teaching foreign grammar, mismatch of the scientific and methodological support complex for teaching students to modern trends regarding the communicative orientation of foreign language training. The paper is the first to substantiate the significance and to describe the problems of teaching foreign language communicative grammar to students in non-linguistic training programs, which accounts for the scientific novelty of the study. As a result, the study has found that the problems of teaching communicative grammar to students in non-linguistic training programs are manifested at all levels of the educational process organization: at the level of approaches (communicative and traditional); at the level of the teacher’s activities to develop their professional skills; at the level of the university management determining the number of academic hours allocated for foreign language practical classes.
References
- Акулич Ю. Е. Коммуникативные грамматические задания как средство формирования коммуникативной компетенции у студентов // Известия Гомельского государственного университета имени Ф. Скорины. 2022. № 5 (134).
- Алиев С. Н. Сознательно-практический метод – ведущий метод в условиях вузовского обучения иностранному языку // Вестник Педагогического университета. Серия 2: Педагогики и психологии, методики преподавания гуманитарных и естественных дисциплин. 2020. № 1 (1).
- Антонова Л. А., Бахметьева И. А., Хренова Н. Ф. Проблемы отбора упражнений при коммуникативно-ориентированной английской грамматике в педагогическом вузе // Язык и культура. 2016. № 4.
- Байдикова Н. Л. ФГОС ВО: новые характеристики профессионально ориентированного обучения студентов неязыкового вуза иностранному языку // Научный диалог. 2017. № 7.
- Иноземцева К. М., Труфанова Н. О., Крупченко А. К. Модель повышения квалификации преподавателя иностранного языка технического вуза // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 1.
- Климова Н. П. Коммуникативный подход к обучению грамматике английского языка. 2019. https://snorky.ru/foreign-language-acquisition/83-kommunikativnyj-podhod-k-obucheniju-grammatike-anglijskogo-jazyka%A0%13%25202010%132016
- Копица В. Н. Виды упражнений для тренировки грамматических навыков при обучении иностранному языку // Вестник науки и образования. 2017. № 2 (26).
- Мусаелян И. Ф. Комплекс упражнений, направленных на формирование языковой компетенции // Гуманитарные науки. Вестник Финансового университета. 2014. № 2 (14).
- Осипов П. Н., Дулалаева Л. П. Развитие soft skills студентов технического вуза во внеаудиторной деятельности // Управление устойчивым развитием. 2020. № 6 (31).
- Отарова Т. Н. Трансверсальная компетентность: важность в системе образования // Вестник Казахского национального университета. Серия: Педагогические науки. 2021. Т. 66. № 1.
- Фахретдинова Г. Н. Формирование трансверсальных навыков в преподавании иностранных языков в инженерном вузе // Иностранные языки в современном мире. 2020. Т. 1.
- Фахретдинова Г. Н., Зиннатуллина Л. М. Интеграция целей устойчивого развития в процесс преподавания иностранного языка в вузе // Тенденции развития науки и образования. 2022. № 91-2.
- Царева Е. Е., Фахретдинова Г. Н., Зиннатуллина Л. М., Дулалаева Л. П. Компетенции в инженерном образовании в странах Евросоюза // Научное обозрение. Педагогические науки. 2020. № 2.
- Fazal S., Majoka M. I., Ahmad M.Integration of Grammar Translation Method with Communicative Approach: A Research Synthesis // International Research Journal of Arts and Humanities (IRJAH). 2016. Vol. 44 (44).
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 12, 2023.
- Published: December 28, 2023.
Keywords
- коммуникативная грамматика
- неязыковые направления подготовки
- обучение иностранному языку
- иноязычная коммуникативная компетенция
- communicative grammar
- non-linguistic training programs
- foreign language teaching
- foreign language communicative competence
Copyright
© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC