• Original research article
  • June 3, 2024
  • Open access

Poly-artistic interaction of students during the construction of linguistic and cultural scenarios as a means of enriching the thematic vocabulary of students – future translators (using the example of English)

Abstract

The purpose of the study is to determine the influence of poly-artistic methodological support for the study of linguistic and cultural scenarios on the formation of lexical and grammatical foreign language skills among students at the Faculty of Translation. The initial understanding of the cognitive approach to teaching foreign languages in a narrow sense (only as a system-theoretical support for processes) led to its underestimation and oblivion. The article examines the current trends towards borrowing individual components of the cognitive approach for the development of a communicative method of learning foreign languages. The scientific novelty of the research consists in the introduction of a poly-artistic approach in the training of students – future translators through the adaptation of professional highly specialized exercises for the training of future actors, directors and theater critics for their subsequent integration into the process of studying English-language frame models and scenarios, which had not previously become the object of research. The relevance of the study lies in the fact that, despite many years of experience using a communicative approach in teaching foreign languages, many students still face difficulties activating passive thematic vocabulary and grammatical rules and, as a result, a language barrier. As a result of the study, it was found that in conditions of meaningful operation of language and speech skills, students present the educational process not as a set of rules or a set of information, but as a toolkit for independent creative language activity. Using the Kolmogorov-Smirnov λ-criterion and the Fisher φ*-criterion (circular transformation), the beneficial effect of artistic and methodological support for the construction of linguistic and cultural scenarios on the expansion of the thematic vocabulary of students within the framework of the theme “At the Restaurant” has been experimentally confirmed.

References

  1. Алефиренко Н. Ф. Лингвокультурология: ценностно-смысловое пространство языка: учебное пособие. М.: Флинта; Наука, 2010.
  2. Болдырев Н. Н. Когнитивная семантика: курс лекций по английской филологии. Тамбов: Изд-во Тамб. ун-та, 2001.
  3. Бочкарева О. В. Диалог с искусством как условие сотворения образа «Я» // Юсовские чтения. Интеграция искусств в практике работы образовательных организаций разного уровня: сб. науч. статей по материалам XIХ международной научно-практической конференции (г. Москва, 31 октября – 1 ноября 2018 г.) / науч. ред. Е. П. Олесина; ред.-сост. О. И. Радомская; под общ. ред. Л. Г. Савенковой. М.: ФГБНУ «ИХОиК РАО», 2019.
  4. Вардзелашвили Ж. А., Прокофьева Л. П. Становление вторичной языковой личности в пространстве иностранного языка // Филологический класс. 2022. № 4.
  5. Выготский Л. С. Мышление и речь. СПб.: Питер, 2019.
  6. Глухов Г. В. Формирование навыков речевого общения на иностранном языке с помощью лингвокультурных сценариев // Актуальные проблемы лингвистики, переводоведения и педагогики. 2019. № 1 (6).
  7. Дейк Т. А. ван. Язык. Познание. Коммуникация. М.: URSS, 2015.
  8. Думнова Н. И. Вторичная языковая личность: психологическая структура феномена // Ярославский педагогический вестник. 2023. № 6 (135).
  9. Карчава О. В. К вопросу о преимуществах применения когнитивно-деятельностного подхода в процессе обучения иностранному языку в высшей школе // The Scientific Heritage. 2020. № 44-4 (44).
  10. Кисметова Г. Н., Умарова А. Е. Значимость коммуникативно-деятельностного подхода с применением метода «Case Study» в обучении иностранному языку студентов в полиязычных группах // Вестник ЗКУ. 2019. № 1.
  11. Коростелев В. С. Основы функционального обучения иноязычной лексике. Воронеж: Изд-во Воронеж. ун-та, 1990.
  12. Коэн Л. Метод Ли Страсберга: сборник упражнений по актерскому мастерству / пер. с англ. М.: Альпина нон-фикшн, 2018.
  13. Криницына А. В. Творческие интегрированные технологии коррекции самооценки младших школьников и подростков // Юсовские чтения. Интеграция искусств в практике работы образовательных организаций разного уровня: сб. науч. статей по материалам XIХ международной научно-практической конференции (г. Москва, 31 октября – 1 ноября 2018 г.) / науч. ред. Е. П. Олесина; ред.-сост. О. И. Радомская; под общ. ред. Л. Г. Савенковой. М.: ФГБНУ «ИХОиК РАО», 2019.
  14. Куликова О. В., Романова М. В., Климинская С. Л. Концептология в современных гуманитарных исследованиях: лингвистика и лингводидактика. М.: Прометей, 2021.
  15. Лихачев Д. С. Концептосфера русского языка // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 1993. Т. 52. № 1.
  16. Ляхова Е. Г. Роль концептов в формировании коммуникативной иноязычной профессиональной компетенции студентов неязыкового вуза // Мир науки. Педагогика и психология. 2022. Т. 10. № 3.
  17. Максимова В. В., Кузнецова Г. В. Реализация полихудожественного подхода в культурно-просветительской деятельности учреждений дополнительного образования в условиях малого города // Юсовские чтения. Интеграция искусств в практике работы образовательных организаций разного уровня: сб. науч. статей по материалам XIХ международной научно-практической конференции (г. Москва, 31 октября – 1 ноября 2018 г.) / науч. ред. Е. П. Олесина; ред.-сост. О. И. Радомская; под общ. ред. Л. Г. Савенковой. М.: ФГБНУ «ИХОиК РАО», 2019.
  18. Минский М. Фреймы для представления знаний / под ред. Ф. М. Кулакова. М.: Энергия, 1979.
  19. Мун Л. Н. Синтез искусств как постоянно развивающийся процесс порождения нового в искусстве, образовании, науке и его импровизационная природа // Педагогика искусства. 2008. № 2.
  20. Мясников А. А. Сочетание коммуникативного и когнитивно-деятельностного подходов в обучении лексике английского языка // Профессионально-ориентированное обучение языкам: реальность и перспективы: сборник статей участников ежегодной всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Санкт-Петербург, 18-19 февраля 2020 г.). СПб.: Санкт-Петербургский государственный экономический университет, 2020.
  21. Пальмова Е. А. Коммуникативно-когнитивный подход в обучении грамматике иностранного языка в вузе // Вестник Таганрогского института имени А. П. Чехова. 2022. № 1.
  22. Петров В. В. Идеи современной феноменологии и герменевтики в лингвистическом представлении знаний // Вопросы языкознания. 1990. № 6.
  23. Попп А. В. Некоторые особенности реализации коммуникативно-деятельностного подхода к обучению иностранным языкам в рамках развития речевой деятельности обучающихся // Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации. 2021. № XIII.
  24. Ролик Б. М. Г. Основные характеристики коммуникативного подхода в преподавании иностранных языков // Отечественная и зарубежная педагогика. 2023. № 4.
  25. Савенкова Л. Г. Интегративный курс по предметам искусства в школе, что это такое? // Педагогика искусства. 2008. № 1.
  26. Савенкова Л. Г. Интегрированные технологии в процессе освоения иностранного языка // Педагогика искусства. 2020. № 2.
  27. Савенкова Л. Г. Когда все искусства вместе: взаимодействие предметов художественного цикла. М.: Чистые пруды, 2007.
  28. Сапрыгин Б. В. Когнитивный подход к преподаванию иностранного языка: возможность различного понимания // Современные проблемы науки и образования. 2023. № 3.
  29. Сороковых Г. В., Шафикова И. Р. Понятие вторичной языковой личности профессионала в отечественной и зарубежной лингводидактике: систематический обзор // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 4.
  30. Третьяк Г. В., Тюрдеева А. И. Когнитивно-коммуникативный подход в обучении иностранным языкам // Сахаровские чтения 2020 года: экологические проблемы XXI века: материалы 20-й международной научной конференции Международного государственного экологического института им. А. Д. Сахарова (г. Минск, 21-22 мая 2020 г.). Мн.: Белорусский государственный университет, 2020.
  31. Третьякова Г. В. Когнитивный подход в обучении иностранному языку как мотивационный инструмент для студентов // Сервис plus. 2021. № 2.
  32. Шенк Р. К интеграции семантики и прагматики // Новое в зарубежной лингвистике: сб. ст. М.: Прогресс, 1989. Вып. XXIV. Компьютерная лингвистика.
  33. Юсов Б. П. Стратегия взаимодействия искусств в воспитании школьников // Взаимодействие искусств: методология, теория, гуманитарное образование: материалы междунар. науч.-практ. конф. (г. Астрахань, 25-29 августа 1997 г.) / под ред. Л. П. Казанцева; сост. П. С. Волкова. Астрахань, 1997.
  34. Яруллина В. В., Жилейкина А. В. Современные методы преподавания русского языка как иностранного учащимся технических вузов для развития речевых умений // Педагогика искусства. 2021. № 3.
  35. Alhumaid Kh. F. Judging Students’ Understanding: The Idea of Concept-Based Curriculum // Humanities & Social Sciences Reviews. 2020. Vol. 8. No 5.
  36. Benhamlaoui M., Ganem Gutierrez G. A Classroom Application of Concept-Based Language Instruction (C-BLI) // Language and Sociocultural Theory. 2022. Vol. 9 (1).
  37. Harun H., Abdullah N., Ab Wahab N., Zainuddin N. Concept Based Instruction: Enhancing Grammar Competence in L2 Learners // RELC Journal. 2019. Vol. 50 (2).
  38. Hayakawa S., Bartolotti J., Marian V. Native Language Similarity during Foreign Language Learning: Effects of Cognitive Strategies and Affective States // Applied Linguistics. 2020. Vol. 42 (3).
  39. Lantolf J. P., Xi J., Minakova V. Sociocultural Theory and Concept-Based Language Instruction // Language Teaching. 2021. Vol. 54 (3).
  40. McCarthy M., O’Dell F. English Vocabulary in Use. Vocabulary Reference and Practice with Answers and Ebook. Advanced. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2017a.
  41. McCarthy M., O’Dell F. English Vocabulary in Use. Vocabulary Reference and Practice with Answers and Ebook. Upper-Intermediate. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2017b.
  42. McCarthy M., O’Dell F. English Vocabulary in Use. Vocabulary Reference and Practice with Answers and Ebook. Elementary. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2017c.
  43. Medwell J., Wray D. Concept-Based Teaching and Learning: A Review of the Research Literature // Proceedings of the 13th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2020) / ed. by L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. Valencia: IATED Academy, 2020.
  44. Meisner S. Sanford Meisner on Acting. 1st ed. N. Y.: Vintage Books. Random House, 1987.
  45. Myrset A. Scientific Concepts as Meaning-Making Resources for Young EFL Learners in the Learning of Pragmatics // Intercultural Communication Education. 2021. Vol. 4 (2).
  46. Oxenden C. English File. Pre-Intermediate. 4th ed. Oxford: Oxford University Press, 2020.
  47. Redman S. English Vocabulary in Use. Vocabulary Reference and Practice with Answers and Ebook. Pre-Intermediate and Intermediate. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2017.
  48. Rudlin J.Commedia Dell’Arte: An Actor’s Handbook. L. – N. Y.: Routledge, 1994.
  49. Suñer F., Roche J. Embodiment in Concept-Based L2 Grammar Teaching: The Case of German Light Verb Constructions // International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 2021. Vol. 59. No. 3.
  50. Talalla R. English for Restaurant Workers. 2nd ed. Portsmouth: Compass Publishing, 2008.
  51. Teele R. E. The Structure of the Japanese Noh Play // Chinese and Japanese Music-Dramas / ed. by J. I. Crump, W. P. Malm. Ann Arbor: University of Michigan Press, U of M Center for Chinese Studies, 1975.

Author information

Galina Olegovna Shchukina

PhD

The Higher State of the Performing Arts, Moscow

Ol’ga Vladimirovna Belyakova

PhD

Samara State University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: April 15, 2024.
  • Published: June 3, 2024.

Keywords

  • лингвокультурные сценарии
  • полихудожественное методическое сопровождение
  • когнитивно-деятельностный подход
  • лексико-грамматическое заполнение фрейма “At the Restaurant”
  • linguistic and cultural scenarios
  • poly-artistic methodological support
  • cognitive activity approach
  • lexical and grammatical filling of the “At the Restaurant” frame

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)