Cultivating communicative competence in Chinese students learning Russian as a foreign language: Methods and forms
Abstract
The research aims to identify the most productive methods that contribute to the formation of communicative competence in Chinese students learning Russian. The paper examines the advantages and disadvantages of the grammar-translation, conscious-comparative, conscious-practical, and communicative methods and presents the author’s perspective on the concept of communicative competence. The scientific novelty of the research lies in the fact that the formation of communicative competence in Chinese students occurs through their participation in quasi-professional situations, approximating the students’ future professional activities, based on the conscious-practical method. This method allows for an adequate combination of theoretical knowledge with acquired skills and abilities in practical speech activities. The research resulted in a set of practical exercises aimed at promoting speech activities to cultivate communicative competence in Chinese students learning Russian.
References
- Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
- Вятютнев М. Н. Традиции и новации в современной методике преподавания русского языка и литературы // Доклады советской делегации на конгрессе МАПРЯЛ. М., 1986.
- Гао Ф. Особенности обучения русскому языку в китайских вузах // Педагогическое образование в России. 2016. № 12.
- Ло С. Методика обучения русскому языку в Китае (история и перспективы) // Научно-педагогическое обозрение. 2015. № 2 (8).
- Лю С. Обучение русскому языку в вузах Китая: состояние и перспективы // Русский язык за рубежом. 2014. № 4.
- Свойкина Л. Ф., Кулешова Р. В. Формирование профессиональной компетенции у китайских студентов в иноязычном образовательном процессе (на уроках делового языка) // Русистика в Китае: традиции и инновации: сборник материалов международной научно-практической конференции (г. Цицикар, КНР, 23-26 октября 2013 г.) / Забайкал. гос. ун-т (Чита, РФ), фонд «Русский мир», Цицикарский университет (г. Цицикар, КНР). Чита – Цицикар – СПб.: Златоуст, 2013.
- Си Ч. Современные педагогические подходы в системе подготовки преподавателей русского языка в КНР: дисс. … к. пед. н. Волгоград, 2023.
- Фэн Ш. Изучение русского языка китайскими студентами: проблемы, возможности, перспективы // Русистика. 2015. № 2.
- Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты. Доклад на Отделении философии образования и теоретической педагогики РАО. 2002. https://khutorskoy.ru/books/2002/0423.htm
- Чжан В. Смешанное обучение русскому языку в китайском вузе: освоение грамматики на базовом уровне: дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2023.
- Чжао Ц. Комплексный подход к овладению умениями рецептивной переработки информации в русскоязычных текстах китайскими студентами-филологами: дисс. … д. пед. н. М., 1999.
- 陈颖杰. 中国俄语教学国家标准与俄罗斯对外俄语教学国家标准比较研究——以中国普通高中俄语课程标准与俄罗斯对外俄语一级教学大纲为例 // 中国俄语教学. 2008. № 1 (Чэнь И. Сравнительное исследование национальных стандартов преподавания русского языка в Китае и национальных стандартов преподавания русского языка как иностранного в России – на примере российских стандартов учебных программ обычных средних школ в Китае и российской программы преподавания русского языка как иностранного на первом уровне // Преподавание русского языка в Китае. 2008. № 1).
Author information
About this article
Publication history
- Received: July 28, 2024.
- Published: September 25, 2024.
Keywords
- коммуникативная компетенция
- грамматико-переводной метод
- сознательно-сопоставительный метод
- сознательно-практический метод
- коммуникативный метод
- квазипрофессиональная деятельность
- научный стиль речи
- китайская аудитория
- обучение русскому языку как иностранному
- communicative competence
- grammar-translation method
- conscious-comparative method
- conscious-practical method
- communicative method
- quasi-professional activity
- academic style of speech
- Chinese learners
- teaching Russian as a foreign language
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC