The representation of everyday life in the book “The Man in the Red Coat” by Julian Barnes
Abstract
The aim of the study is to identify the forms of representation of the ideological component of Belle Epoque everyday life in J. Barnes’ book “The Man in the Red Coat”. The scientific novelty of the study is due to its theoretical perspective, which made it possible to complement the ideas about the potential of documentary fiction, aimed at depicting the everyday life of a particular historical epoch. The article highlights the importance of the topic of historical memory for British literature after 1945 and Barnes’ understanding of it throughout his writing career. The study shows the pattern of both his reference to the history of France at the turn of the 19th and 20th centuries and the choice of a means of its presentation, i.e., images of everyday life. The results showed that in the analyzed work J. Barnes creates a documentarily reliable and artistically convincing image of Parisian everyday life of the turn of the 19th and 20th centuries. The collage, made up of facts and details, ecphrases and photographic images, catalogs and collections of curiosities, is held together by images representing very different ideologies. The author believes that the reminder of the freedom of thought of this time will allow his contemporaries to overcome the narrowness of social thinking, which consists primarily in chauvinism.
References
- Богомолова М. А. Коллажное мышление в изобразительном искусстве постмодерна // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2008. Вып. 8 (32).
- Бродель Ф. Материальная цивилизация, экономика и капитализм. XV-XVIII вв.: в 3 т. М.: Весь мир, 2006. Т. 1. Структуры повседневности: возможное и невозможное.
- Ефимов А. В. Нарративная стратегия проявления в «Портрете мужчины в красном» Дж. Барнса // Российский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9. № 16.
- Иоскевич М. М. Повседневность в изображенном мире художественного произведения // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия А. Гуманитарные науки. 2019. № 2.
- Киреева Н. В. Постмодернизм в зарубежной литературе. М.: Флинта, 2004.
- Набоков В. В. Лекции по зарубежной литературе. М., 1998.
- Новокрещеных И. А. Джулиан Барнс. Англичане и Франция: аспекты темы // История зарубежной литературы. Современная английская литература / под общ. ред. В. А. Бячковой. Пермь, 2018.
- Струкова Т. Г. Повседневность и литература // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2010. № 4.
- Царева Е. В. Документальное и художественное в книге Джулиана Барнса «Портрет мужчины в красном» // Вестник Рязанского государственного университета имени С. А. Есенина. 2023. № 3.
- Damrosch L. Hanging with the Wits and Dandies of the Belle Époque // The New York Times. 21.02.2020. https://www.nytimes.com/2020/02/21/books/review/the-man-in-the-red-coat-julian-barnes.html
- Lowenthal D. The Past Is a Foreign Country. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
- Samuel R. Theatres of Memory: in 3 vols. L.: Verso, 1996. Vol. 1. Past and Present in Contemporary Culture.
- Williams L. B. Modernism and the Ideology of History: Literature, Politics, and the Past. N. Y.: Cambridge University Press, 2002.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 21, 2024.
- Published: December 27, 2024.
Keywords
- повседневность Прекрасной эпохи
- Джулиан Барнс
- коллаж повседневности
- книга «Портрет мужчины в красном»
- аксиология повседневности
- everyday life of the Belle Epoque
- Julian Barnes
- collage of everyday life
- book “The Man in the Red Coat”
- axiology of everyday life
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC