• Original research article
  • April 29, 2025
  • Open access

Value-semantic priorities of non-linguistic students at the initial stage of foreign language learning

Abstract

The aim of this research is to identify the value-semantic priorities of non-linguistic students at the initial stage of foreign language learning at the university. A linguistic analysis of students' statements and their reactions to motivational questions made it possible to identify the pragmaticons of the respondents' motivational profiles, systematize them according to the degree of autonomy in accordance with the self-determination theory (E. Deci, R. Ryan), and determine value-semantic priorities. The scientific novelty of the work lies in considering motivation as a continuum of self-determination, which contributed to a deeper and more dynamic representation of motivational processes. The research established that at the initial stage of foreign language learning at the university, students demonstrate high motivational potential, which, when linguistic and didactic principles of foreign language education are observed, allows for achieving the necessary achievements in the formation of foreign language competence.

References

  1. Абрамова И. Е., Шишмолина Е. П. Обучение студентов-нелингвистов иноязычной коммуникации в профессиональном дискурсе: мотивационный аспект // Язык и культура. 2023. № 62.
  2. Анисимова А. Т. К вопросу о содержании и условиях реализации профессионально-ориентированного иноязычного образования // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2023a. Т. 42. № 1.
  3. Анисимова А. Т. Роль аутентичных текстов в обучении иностранному языку на начальном этапе подготовки // Методика преподавания иностранных языков и РКИ: традиции и инновации: сборник научных трудов VIII Международной научно-методической онлайн-конференции, посвященной Году педагога и наставника в России и Году русского языка в странах СНГ. Курск: Курский государственный медицинский университет, 2023b.
  4. Антропянская Л. Н. Мотивационные аспекты преподавания иностранных языков в высшей школе // Язык и культура. 2021. № 54.
  5. Бакловская О. К., Милютинская Н. Ю. Создание поликультурной мультилингвальной учебной микросреды при формировании лексических навыков у студентов-мультилингвов (на примере немецкого языка как второго иностранного) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 6.
  6. Белявцева И. В., Кукшинова Е. Н. Профориентированный видеофильм как средство формирования иноязычной профессиональной коммуникативной компетенции в железнодорожном вузе // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2022. Т. 41. № 1.
  7. Борщева О. В. Повышение мотивации к изучению иностранного языка в неязыковом вузе при помощи современных интернет-ресурсов // Преподаватель XXI век. 2019. № 3-1.
  8. Бочарова М. Н. Формирование новой языковой личности при обучении иностранному языку в неязыковом вузе в условиях цифровизации: смена мотивационных триггеров // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 17. Вып. 2.
  9. Гордеева Т. О., Сычев О. А. Мотивационные профили как предикторы саморегуляции и академической успешности студентов // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2017. № 1.
  10. Донскова Л. А. Современные технологии в изучении иностранных языков как шаг к улучшению образования // Язык. Общество. Культура: сб. по мат. всероссийской научно-практической конф. / отв. за выпуск А. С. Усенко. Краснодар: ООО «Эпомен», 2019.
  11. Ермолова Т. В. Условия формирования положительной мотивации у студентов неязыкового вуза при обучении иностранному языку // Современное педагогическое образование. 2020. № 1.
  12. Леонтьев Д. А. Понятие мотива у А. Н. Леонтьева и проблема качества мотивации // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2016. № 2.
  13. Морозова О. Н., Гливенкова О. А. Проблема выявления мотивации студентов бакалавриата неязыковых вузов к изучению иностранного языка // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. № 4.
  14. Сидоренко Т. В., Замятина О. М., Кудряшова А. В. Анализ эффективности интегрированного предметно-языкового подхода (CLIL) в российском университете // Язык и культура. 2021. № 54.
  15. Терехина О. В. Специфика мотивации овладения иностранным языком студентами неязыковых вузов в современном образовательном контексте // Современное педагогическое образование. 2018. № 5.
  16. Хамедова Г. Н. К проблеме формирования мотивации изучения иностранного языка у студентов неязыковых специальностей // Вестник Оренбургского государственного университета. 2012. № 2 (138).
  17. Deci E. L., Ryan R. M. Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development and health // Canadian Psychology. 2008. Vol. 49.
  18. Noels K. A. Learning Japanese; Learning English: Promoting Motivation Through Autonomy, Competence and Relatedness // Language Learning Motivation in Japan / ed. by M. T. Apple, D. Da Silva, T. Fellner. Bristol: Blue Ridge Summit; Multilingual Matters, 2013.
  19. Noels K. A., Vargas Lascano D. I., Saumure K. The development of self-determination across the language course: Trajectories of motivational change and the dynamic interplay of psychological needs, orientations, and engagement // Studies in Second Language Acquisition. 2019. Vol. 41 (4).
  20. Ryan R. M., Deci E. L.Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions // Contemporary Educational Psychology. 2020. Vol. 61.

Author information

Anna Tikhonovna Anisimova

PhD

Kuban State Agrarian University, Krasnodar

Alla Gennadievna Karipidi

PhD

Kuban State Agrarian University, Krasnodar

About this article

Publication history

  • Received: March 20, 2025.
  • Published: April 29, 2025.

Keywords

  • теория самодетерминации
  • изучение иностранного языка
  • мотивационный профиль
  • внутренняя мотивация
  • внешняя мотивация
  • ценностно-смысловые приоритеты
  • self-determination theory
  • foreign language learning
  • motivational profile
  • intrinsic motivation
  • extrinsic motivation
  • value-semantic priorities

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)