Commentary on cultural and historical facts as a means of developing intercultural competence in Russian as a foreign language classes
Abstract
The aim of the study is to identify the didactic potential of commentary on cultural and historical facts as a means of deepening foreign learners’ knowledge of the Russian language and culture, as well as developing their intercultural competence. Additionally, the study describes the types and forms of integrating such commentary into communicative teaching situations. The article examines the methodological foundations for developing a model of teaching Russian as a foreign language based on the conceptual approach within the methodology of teaching Russian as a foreign language at the Open Education Center in Tunis, Republic of Tunisia. Drawing on research in cultural studies and conceptual studies, the authors define the main didactic units of instructional content that require reference to linguocultural commentary. The scientific novelty of the research lies in identifying the didactic potential of various types of commentary on cultural and historical facts, incorporated into the system of teaching Russian as a foreign language at different stages of working with the concepts of “monument” and “holiday,” according to the authors’ concept of promoting Russian as a language of profession “Concept – Language – Profession” in the fields of education and tourism. As a result, the study proposes a description of the linguistic actualization of the concepts “monument” and “holiday” through systematic work with the following didactic units: vocabulary and phraseology, as well as professionally oriented texts with ethnocultural specificity. Techniques for incorporating linguocultural commentary at each stage of foreign students’ mastery of these Russian cultural concepts (from word to text) are demonstrated.
References
- Агманова А. Е., Валова М. В. Лингвокультурный комментарий как способ освоения семантической структуры концепта // XV Конгресс Международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы: избранные доклады (г. Санкт-Петербург, 12-16 сентября 2023 г.). СПб.: Международная ассоциация преподавателей русского языка и литературы, 2024.
- Алиева С. А., Магомедова А. Ш. Репрезентация концепта «вода» в арабском и русском языках // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Филология. Серия: Гуманитарные науки. 2024. № 6-2.
- Бабушкин А. П. Типы концептов в лексико-фразеологической семантике языка, их личностная и национальная специфика: дисс. … д. филол. н. Воронеж, 1997.
- Бухуши Р. Русский язык в средних школах Северной Африки: вызовы и достижения педагогов Туниса // XV Конгресс Международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы: избранные доклады (г. Санкт-Петербург, 12-16 сентября 2023 г.). СПб.: Международная ассоциация преподавателей русского языка и литературы, 2024.
- Быстров Н. А. Культурная обусловленность языковой системы и ее концептосферы // Современная филологическая наука: достижения и инновации: сборник материалов Международного симпозиума (г. Иваново, 23-25 мая 2024 г.). Иваново: Ивановский государственный университет, 2024.
- Вежбицкая А. Семантические универсалии и описание языков / пер. с англ. А. Д. Шмелева под ред. Т. В. Булыгиной. М.: Языки русской культуры, 1999.
- Воркачев С. Г. Лингвокультурология, языковая личность, концепт: становление антропоцентрической парадигмы в языкознании // Филологические науки. 2001. № 1.
- Леонова А. С. Национально-культурный компонент лингвистического концепта «праздник» // Вестник Башкирского университета. 2022. Т. 27. № 1.
- Леонтович О. А. Россия и США: введение в межкультурную коммуникацию. Волгоград: Перемена, 2003.
- Лёвушкина О. Н. Лингвокультурологические характеристики текста как средство межкультурной коммуникации в процессе обучения русскому языку как родному // Преподавание русского языка в школе и вузе в межкультурной коммуникации: материалы Международной научно-практической конференции (г. Москва, 18-19 марта 2010 г.). М.: Московский педагогический государственный университет, 2010.
- Макшанцева Н. В., Королева С. Б. Преподавание РКИ сквозь призму теории концепта: культура, ментальность, аспекты языка // Язык и культура. 2019. № 47.
- Макшанцева Н. В., Сидоренко Е. В. Региональный компонент формирования лингвокультурологической компетенции иностранных студентов // Проблемы перевода в современной лингвистике. Нижний Новгород: Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н. И. Лобачевского, 2024.
- Маслова В. А. Введение в когнитивную лингвистику. М.: Флинта: Наука, 2011.
- Остренкова М. А. Лингвокультурологическое комментирование на уроках словесности // Преподавание русского языка в школе и вузе в межкультурной коммуникации: материалы Международной научно-практической конференции (г. Москва, 18-19 марта 2010 г.). М.: Московский педагогический государственный университет, 2010.
- Рябушкина С. В. Историко-культурный экскурс при изучении слова // Культуроведческий подход: его реализация в школьном и вузовском курсах русского языка: материалы Всероссийской научно-практической конференции, посвященной 100-летию со дня рождения академика А. В. Текучева (г. Москва, 10-11 марта 2003 г.). М.: Московский педагогический государственный университет, 2003.
- Степанова Н. С., Амелина И. О. Репрезентация концепта «дом» в паремиологическом фонде различных лингвокультур (на материале пословиц на русском, английском и испанском языках): к вопросу о формировании коммуникативной компетенции при изучении русского языка как иностранного // Русистика и компаративистика. 2021. Вып. XV.
- Телия В. Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Языки славянской культуры, 1996.
- Хайруллина Р. Х. Лингвокультурология в обучении русскому языку как неродному // XV Конгресс Международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы: избранные доклады (г. Санкт-Петербург, 12-16 сентября 2023 г.). СПб.: Международная ассоциация преподавателей русского языка и литературы, 2024.
- Шерстобитова И. А. Формирование концептной картины мира как педагогическая задача // Русский язык в современном образовательном пространстве: сборник научных трудов. Смоленск: Смоленский областной институт развития образования, 2023.
Funding
The publication was prepared within the framework of fulfilling the state assignment for the provision of public services (performance of works) No. 073-03-2025-049/1 dated April 25, 2025, on the topic “Designing a Scientific and Methodological Model for Promoting the Russian Language ‘Concept – Language – Profession’ (Using the Example of the Republic of Tunisia).”
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 25, 2025.
- Published: July 3, 2025.
Keywords
- обучение русскому языку как иностранному
- межкультурная компетенция
- концептуальный подход
- комментарий культурно-исторических фактов
- виды и формы комментария дидактического материала с национально-культурным компонентом
- teaching Russian as a foreign language
- intercultural competence
- conceptual approach
- commentary on cultural and historical facts
- types and forms of commentary on didactic material with a national-cultural component
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC