• Original research article
  • July 23, 2025
  • Open access

The category of theatricality in the poetics of Orhan Pamuk’s novel “The Red-Haired Woman”

Abstract

The article examines the category of theatricality in Orhan Pamuk’s novel “The Red-Haired Woman” as a key element of the work’s poetics. The aim of the study is to prove that theatricality influences the central themes of the novel: the conflict between East and West, the myth of Oedipus, and the legend of Rostam and Sohrab. Orhan Pamuk transforms traditional theatrical forms, integrating them into a modern literary narrative, and theatricality contributes to the creation of a “spectacle” effect in which the reader becomes both a spectator and a participant in the action. The scientific originality of the research lies in establishing the function of theatricality in Pamuk’s novel, representing a binary system where the theater simultaneously acts as a marginal space of socially condemned behavior and a sacred platform for spiritual catharsis, which reflects the key cultural conflict of modern Turkey between tradition and modernization. The results of the study demonstrate that theatricality in the novel serves as a tool for blurring the lines between art and reality, enhancing the dramatic nature of the plot and the emotional impact on the reader. It is concluded that theatrical laws determine not only plot twists, but also the worldview conflicts of the characters, emphasizing the role of art in the search for identity. The article contributes to the study of Pamuk’s poetics and expands the understanding of theatricality as a category that unites literary and socio-philosophical discourses.

Research materials

  1. Памук О. Рыжеволосая Женщина. М.: Иностранка, 2022.
  2. Поляринов А. Орхан Памук о феминизме, переводах и нобелевском синдроме // Афиша Daily. 2017. https://daily.afisha.ru/brain/4679-o-feminizme-perevodah-i-nobelevskom-sindrome/

References

  1. Андреева И. М. Театральность в культуре. Ростов н/Д, 2002.
  2. Арслан Х. Турецкий театр и русское театральное искусство // Москва: Либмонстр Россия. 2022. https://libmonster.ru/m/articles/view/ТУРЕЦКИЙ-ТЕАТР-И-РУССКОЕ-ТЕАТРАЛЬНОЕ-ИСКУССТВО
  3. Барт Р. Работы о театре. М.: Ад Маргинем Пресс, 2014.
  4. Вислов А. Истоки театральности // Театр. 1989. № 4.
  5. Гашкова Е. М. От серьеза символов к символической серьезности (театр и театральность в XX веке) // Метафизические исследования. СПб., 1997. Вып. 5. Культура.
  6. Груздева Е. А., Вафина А. Х. Мотив поиска в романе Орхана Памука «Черная книга» // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 7-2 (85).
  7. Дворцова Д. В. Проблема «Восток-Запад» в творчестве Орхана Памука (по романам «Имя мне – Красный», «Дом тишины», «Музей невинности») // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия: Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология. 2017. № 1 (194).
  8. Евреинов Н. Н. Апология театральности [1908] // Евреинов Н. Н. Демон театральности. М. – СПб.: Летний сад, 2002.
  9. Легг О. О. Театральность как тип художественного мировосприятия в английской литературе XIX-XX вв. (на примере романов У. Теккерея «Ярмарка тщеславия», О. Уайльда «Портрет Дориана Грея», С. Моэма «Театр»): дисс. … к. филол. н. СПб., 2004.
  10. Лотман Ю. М. Беседы о русской культуре: быт и традиции русского дворянства (XVIII – начало XIX века). СПб.: Искусство, 1994.
  11. Мазанаев Ш. А., Бабаева А. М., Гончарова Е. А. Диалог культур в сюжете романа Орхана Памука «Рыжеволосая женщина» // Вестник Дагестанского государственного университета. Серия 2: Гуманитарные науки. 2020. № 1.
  12. Панова О. Б., Ланкевич Е. В. Творчество Орхана Памука: историческая традиция турецкой национальной литературы и «меланхолический постмодернизм» (на основе романа «Черная книга») // Язык и культура: сборник статей XXVI Международной научной конференции (г. Томск, 27-30 октября 2015 г.) / отв. ред. С. К. Гураль. Томск: Томский государственный университет, 2016.
  13. Полякова Е. А. Поэтика драмы и эстетика театра в романах «Идиот» и «Анна Каренина». М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2002.
  14. Репенкова М. М. Концепция личности в романистике Орхана Памука // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 12-3 (78).
  15. Федотова М. В. Театральность и драматургичность как основа поэтики «Человеческой комедии» О. де Бальзака: дисс. … к. филол. н. Самара, 2013.
  16. Хализев В. Е. Драма как явление искусства. М.: Искусство, 1978.
  17. Чернова Ю. В. Театральность прозы Дж. Б. Пристли: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2018.
  18. Шевченко Е. Н. Образ Стамбула в романе Орхана Памука «Меня зовут Красный» // Филология и культура. 2016. № 2 (44).

Author information

Iuliia Vladimirovna Chernova

PhD

Moscow State Linguistic University

Ekaterina Maksimovna Zharova

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2025.
  • Published: July 23, 2025.

Keywords

  • театральность
  • Орхан Памук
  • роман «Рыжеволосая женщина»
  • конфликт Востока и Запада
  • театральная культура Турции
  • theatricality
  • Orhan Pamuk
  • novel “The Red-Haired Woman”
  • conflict between East and West
  • Turkish theatrical culture

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)