• Original research article
  • November 30, 2021
  • Open access

Digital Textbook as a Means of Communicative Competence Formation during RFL Classes

Abstract

The purpose of the study is to shed light on the content of working on communicative competence formation among foreign students using a digital textbook (DT) during Russian as a Foreign Language (RFL) classes. The paper considers the notion of “communicative competence”, which is presented as a set of specific competencies. The significance of forming the said competence using DT is emphasised. Scientific novelty of the study lies in developing a new digital textbook “Reading and Speaking Russian” in order to form foreign cadets’ communicative competence at the initial stage of their training. The authors note the important role of the nonlinear form of training material organisation, which ensures a high degree of motivation, as well as interest in the learning process, enhancing independent learning of the Russian language. As a result of the study, the researchers have highlighted the main aspects of working on communicative competence formation; have developed effective types of tasks taking into account the principles of visualisation, interactivity, authenticity; have identified methods and techniques of working with DT.

References

  1. Бастрикова Е. М. Коммуникативная компетенция как лингводидактический феномен // Русская и сопоставительная филология: лингвокультурологический аспект / под ред. Н. А. Андрамоновой. Казань: Изд-во Казан. гос. ун-та, 2004.
  2. Варгашова Ю. А. Электронное учебное пособие как одно из эффективных средств обучения иностранному языку // Молодой ученый. 2019. № 7 (245).
  3. Габдрахманова П. Л., Богатова Е. Н., Мустафина Л. Р. Развитие коммуникативной компетенции в онлайн-среде обучения РКИ: возможности и перспективы // Образовательные технологии и общество. 2017. № 2.
  4. Гайнанова Л. М. Игра как средство формирования коммуникативной компетенции иностранных военнослужащих на подготовительном курсе // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 1 (67).
  5. Голубева А. В. Аутентичные речевые ситуации как основа для коммуникативного преподавания РКИ // Мир русского слова. 2015. № 4.
  6. Дьякова Т. А., Сашина А. С. Лингвистические игры как средство формирования многокомпонентной иноязычной коммуникативной компетенции (системный подход) // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия 1. Психологические и педагогические науки. 2018. № 2.
  7. Зимняя И. А. Психология обучения неродному языку. М.: Русский язык, 1989.
  8. Литвинко Ф. М. Коммуникативная компетенция как методическое понятие // Коммуникативная компетенция: принципы, методы, приемы формирования: сб. науч. ст. / Белорус. гос. ун-т; в авт. ред. Мн., 2009. Вып. 9.
  9. Мильруд Р. П. Компетентность в изучении языка // Иностранный язык в школе. 2004. № 7.
  10. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю., Моисеева М. В., Петров А. Е. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / под ред. Е. С. Полат. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Академия, 2008.
  11. Рагулина Э. С. Формирование коммуникативной компетенции у иностранных учащихся на занятиях по РКИ посредством использования аутентичного художественного текста // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2019. № 3 (51).
  12. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высшая школа, 2003.

Author information

Natalya Petrovna Trushina

PhD

Mozhaisky Millitary Space Academy, St. Petersburg

Liliya Mullanurovna Gainanova

PhD

Mozhaisky Millitary Space Academy, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: August 4, 2021.
  • Published: November 30, 2021.

Keywords

  • электронное учебное пособие
  • компетентностный подход
  • коммуникативная компетенция
  • коммуникативные умения
  • аутентичные учебные материалы
  • digital textbook
  • competence-based approach
  • communicative competence
  • communicative skills
  • authentic training materials

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)